Avançar para o conteúdo principal

Brussels Airport tests drones to reduce bird risk to airplanes



 In normal times, flying prohibited drones in an airport space is as unthinkable as it is insane. Right now, however, the craft are not only buzzing around the runways of Brussels’ main airport, but are central to a test by the facility’s operator to decrease the risk of bird strike.


Brussels Airport and its traffic control service provider Skeyes are currently running trials using drones around normally prohibited sections of runway airspace to see if they can significantly lower the threat of bird-plane collisions. The testing, which began September 9, involves the craft flying in more remote sections that are harder for the habitual car patrols to reach. Dry runs earlier this year found uncrewed aerial vehicles (UAV) to be effective in identifying and flushing birds out of grassy margins beside runways. The current models are also outfitted with speakers that can blast screeches from birds of prey to enhance the fear response.


The effort seeks to decrease the risk of bird strike that – on occasion – can be provoked by the creatures being spooked from grass by departing planes, and rising directly into their path. 


Brussels Airport, which covers 12.5 square kilometers, normally relies on cars in its Bird Control Unit to patrol the edges of runways between takeoffs, and keep them clear of animal life. But given the wide area involved, officials have turned to telecom service provider Citymesh, which also offers drone flight and information solutions. As part of that, Citymesh uses the craft to detect, monitor, and, when necessary, chase gathering birds from the outer areas.


Citymesh says the typically prohibited drones are flown around the airport remotely, in beyond visual line of sight mode, and provide real-time HD video to controllers in the company’s headquarters. Flight of the craft is carefully planned around the schedules of outbound passenger planes to ensure that – far from posing a safety threat themselves – the UAV can effectively decrease the risk of bird strikes to airliners.


“Although drones and aviation do not initially seem like a good combination, this is a new reality, the possibilities of which must be explored,” notes Brussels Airport CEO Arnaud Feist. “Drones can be additional tools in our operations, and these tests will give us more insight into the possibilities.”


Feist says the goal of the current testing is determine if use of drones to check on and break up birds around the runways is both effective and practical as a potentially integrated element of daily airport operation. Part of that will depend on one aspect the trials that  facility’s operators promise won’t be a problem: disruptions to flight schedules due to UAV presence.



https://dronedj.com/2021/09/13/redefining-dangerous-brussels-airport-tests-prohibited-drones-to-reduce-bird-risk-to-airplanes/

Comentários

Notícias mais vistas:

Diarreia legislativa

© DR  As mais de 150 alterações ao Código do Trabalho, no âmbito da Agenda para o Trabalho Digno, foram aprovadas esta sexta-feira pelo Parlamento, em votação final. O texto global apenas contou com os votos favoráveis da maioria absoluta socialista. PCP, BE e IL votaram contra, PSD, Chega, Livre e PAN abstiveram-se. Esta diarréia legislativa não só "passaram ao lado da concertação Social", como também "terão um profundo impacto negativo na competitividade das empresas nacionais, caso venham a ser implementadas Patrões vão falar com Marcelo para travar Agenda para o Trabalho Digno (dinheirovivo.pt)

OE2026: 10 medidas com impacto (in)direto na carteira dos portugueses

  O Governo entregou e apresentou a proposta de Orçamento do Estado para o próximo ano, mas com poucas surpresas. As mudanças nos escalões de IRS já tinham sido anunciadas, bem como o aumento nas pensões. Ainda assim, há novidades nos impostos, alargamento de isenções, fim de contribuições extraordinárias e mais despesa com Defesa, 2026 vai ser “um ano orçamental exigente” e a margem disponível para deslizes está “próxima de zero”. A afirmação em jeito de aviso pertence ao ministro das Finanças, Joaquim Miranda Sarmento, e foi proferida na  apresentação da proposta de Orçamento do Estado  para o próximo ano. O excedente é de cerca de 230 milhões de euros, pelo que se o país não quer voltar a entrar num défice, a margem para mais medidas é "próxima de zero". "Os números são o que são, se não tivéssemos os empréstimos do PRR não estaríamos a fazer alguns projetos", apontou, acrescentando que não vai discutir o mérito da decisão tomada relativamente à 'bazuca europ...

Bruxelas obriga governo a acabar com os descontos no ISP

 Comissão Europeia recomendou o fim dos descontos no imposto sobre os produtos petrolíferos e energéticos O ministro das Finanças garantiu que o Governo está a trabalhar numa solução para o fim dos descontos no imposto sobre os produtos petrolíferos e energéticos (ISP), recomendado pela Comissão Europeia, que não encareça os preços dos combustíveis. “Procuraremos momentos de redução dos preços, para poder reverter estes descontos”, afirmou o ministro de Estado e das Finanças, Joaquim Miranda Sarmento, que apresentou esta quinta-feira a proposta de Orçamento do Estado para 2026, em Lisboa. O governante apontou que esta questão é colocada pela Comissão Europeia desde 2023, tendo sido “o único reparo” que a instituição fez na avaliação do Programa Orçamental de Médio Prazo, em outubro do ano passado, e numa nova carta recebida em junho, a instar o Governo a acabar com os descontos no ISP. O ministro da Economia e da Coesão Territorial, Manuel Castro Almeida, tinha já admitido "ajusta...